stycznia 24, 2022

[06/2022] BIBLIOTECZKA LEONA: PODBIPIĘTA, CZYLI CO SIĘ KRYJE W NAZWISKACH // MICHAŁ RUSINEK, JOANNA RUSINEK


Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam wraz z Leonem poznawać nowe rzeczy i uczyć się o świecie. Na jego regałach pełno jest ciekawych książeczek i ciągle dochodzą kolejne. Tym razem padło na pozycję o nazwiskach. W byciu mamą chętnego do nauki trzylatka fajne jest to, że gdyby nie on nie przyszłoby mi do głowy nawet po Podbipiętę sięgnąć. Ogólną zasadę tego, jak kiedyś powstały nazwiska znałam, ale nie znałam genezy 99% z nich. Podobało mi się poznawanie ich wszystkich.

Nosi je każdy z nas. Niektórzy swoje bardzo lubią, inni mają dość wiecznych próśb o przeliterowanie albo powtarzających się pomyłek. Najczęściej jednak nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi. A szkoda!

Czy wiesz, że w NAZWISKACH drzemią historie, które mówią wiele o naszych przodkach? 

• Kto z nas miał w rodzinie Czecha, a kto piekarza nieudacznika? 
• Czyj prapradziad był kowalem, a czyj – sołtysem? 
• Jaki ród zapoczątkował przystojniak?
• Kto może podejrzewać swojego przodka o przydeptywanie innym butów?
• A kto być może ma przodków o niezwykle wybuchowej naturze? 

By odczytać te historie, potrzeba trochę wiedzy, bo nazwiska bywają też… zagadkowe, nietypowe lub mylące.

Zaglądając do środka znajdujemy skategoryzowane przeróżne nazwiska. Być może nie zainteresuje to każdego dziecka, bo Leon nie spędził nad tym tytułem zbyt dużo czasu, ale ja z zapałem przedzierałam się przez każdą kolejną stronę. Z ciekawością poznawałam pochodzenie znanych mi nazwisk. Może nie jest to książka każdemu niezbędna, ale na pewno jest skarbnicą ciekawostek. Bardzo mi się podoba.

Na pewno zostanie na naszych półkach i poczeka, aż Leon zainteresuje się tematem, bo nie ma dużo książek o nazwiskach dla dzieci, a przecież one też mogą czuć się zainteresowane pochodzeniem swojego. Mojego niestety tutaj nie znalazłam, co mnie trochę zasmuciło. Może kiedyś pojawi się druga część i autor naprawi swój błąd. 😅

★★★★★★★☆☆☆

Podbipięta, czyli co się kryje w nazwiskach // Michał Rusinek, Joanna Rusinek // 2022 // 56 stron // wydawnictwo Znak emotikon

Za książkę dziękuję wydawnictwu!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger