grudnia 13, 2023

[96/2023] CUNK O WSZYSTKIM // PHILOMENA CUNK

Wiecie, co jest najgorsze? Jak pożyczacie komuś książkę i nie zdążycie zrobić zdjęcia do recenzji. Właśnie teraz znalazłam się w takiej sytuacji, ale nie zamierzam się poddać. Opowiem Wam dzisiaj o książce Cunk o wszystkim. Jest to typowy przypadek angielskiego humoru, który nie wszystkim może przypaść do gustu. 

I bardzo dobrze, ponieważ można było o wszystkim przeczytać, nauczyć się tego na pamięć i nie kłopotać się myśleniem. Lecz dziś, w erze internetu, stale rosnącej populacji i szybko rozwijającej się nauki, wiedzy jest po prostu za dużo. Staje się to z dnia na dzień coraz bardziej przytłaczające.

Po latach zmagań z ważkimi pytaniami, takimi jak: „Co robili ludzie przed lewolucją?” i „Co to są zegary?”, śmiała reporterka, wizjonerka i fulozofka Philomena Cunk przywraca encyklopedii należne jej miejsce. W swoim dziele pisze o wszystkim, co współczesny człowiek wiedzieć powinien: od Szekspira po kiełbasę, od Archiego Medesa po psychologię lewolucyjną, od Imperium Rzymskiego po kserokopiarki. Dzięki niej poznacie i w pełni zrozumiecie świat.

Przeczytajcie tę książkę, a już nigdy nie będziecie musieli czytać żadnej innej.

„Potraktujcie tę książkę jak przewodnik po wszechświecie napisany przez kogoś, komu ufacie. Czasami miło jest, gdy ktoś weźmie nas za rękę. A czasem nie (na przykład wtedy, gdy ten ktoś zbyt krótko używał suszarki do rąk w kiblu albo posilał się niedawno makrelą). Tak czy siak, dobrze wiedzieć, że jest ktoś, kto wskaże wam właściwy kierunek na rozstaju dróg. Zapytacie być może, dlaczego obsadziłam się w tej roli. Cóż, od kilku lat analizuję w moich produkcjach telewizyjnych najbardziej palące kwestie współczesności oraz przeszłości i mam wrażenie, że całkiem nieźle mi to wychodzi. W każdym razie lubię tak myśleć, bo poprawia mi to humor”.

Zanim zdecydowałam się przeczytać tę książkę pooglądałam program Cunk na Netliksie. Bawiłam się doskonale, chociaż niekiedy czułam się przytłoczona suchymi żartami. Nie da się jednak ukryć, że Philomena przekazuje sporą dawkę wiedzy w sposób, który zostaje w głowie. Porusza różne tematy, jej opowieści kręcą się wkoło historii, polityki, rozrywki. Jest to świetny pomysł na prezent dla kogoś, kto uwielbia poznawać otaczający nas świat, ma do niego dystans i lubi się bawić.

Niekiedy miałam dość, ale po przerwach chętnie wracałam do lektury. Bardzo lubię Cunk, chociaż jest to inny typ humoru niż taki, który zazwyczaj mnie bawi. Mimo to polecam Wam zerknąć na Netfliksa na pierwszy odcinek programu Philomeny Cunk. Jest to fajny sposób na liźnięcie historii i dowiedzenie się czegoś ciekawego. Zignorujcie po prostu czasami upierdliwy styl Philomeny i bawcie się dobrze. 

★★★★★★★☆☆☆

Cunk o wszystkim // Philomena Cunk // Katarzyna Dudzik // 22 listopada 2023 // 320 stron // wydawnictwo Insignis

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger