stycznia 23, 2023

[03/2023] WAWEL. BIOGRAFIA // KAMIL JANICKI


Kiedy zaczynałam czytać tę książkę nie miałam pojęcia, że tak zakocham się w historii Wawelu. Nie jest to książka, która zwykle byłaby moim pierwszym wyborem, ale nie mogłam przejść jakoś przejść obok niej obojętnie. Trochę przeraziła mnie objętość Wawelu, ale w końcu zabrałam się za czytanie. I rany, rany. Mam sporo wniosków po tej długiej lekturze. 

"Wawel. Biografia" to książka Kamila Janickiego. Nie lada gratka dla wszystkich fanów gawęd. Autor postanowił skupić uwagę czytelników na Wawelu, historycznym miejscu, bardzo ważnym dla wszystkich Polaków. Miejsce skrywające wiele tajemnic.

Czy autorowi uda się je rozwiązać? ",Na samym początku był potwór", czyli smok wawelski. Kamil Janicki postanowił odwołać się do najbardziej znanych legend związanych z tym miejscem. Nie pomija on także tych mniej znanych historii.

Historie opowiedziane w tej książce pozwalają również wyjaśnić, dlaczego Zygmunt III Waza przeniósł się do Warszawy z Krakowa.

Cała opowieść napisana jest lekkim i przyjemnym językiem. To nie tylko dobra książka dla osób, dla których historia jest "konikiem". Autor postanowił pokazać wszystkim, że Wawel to tak naprawdę miejsce wielu niesamowitych zwrotów akcji, wprawiających w osłupienie. To nie tylko dawna historia, a także wiele istotnych faktów, które działy się w naszych już czasach, jakich świadkiem każdy może być "na żywo".

Historia Wawelu jest tutaj prześledzona tak dokładnie, że nie mogę wyjść z podziwu. Obawiałam się, że lektura będzie się odbywać na zasadzie czytania z doskoku, a musiałam się upominać, żeby nie spędzić na czytaniu całej nocy. Kto by się spodziewał, że to miejsce jest tak pełne niespodzianek i tajemnic? Osobiście uważam, że nasza polska historia jest czymś niesamowitym, a najbardziej interesują mnie właśnie czasy panowania królów. Uwielbiam postać Jagiełły i Zygmunta Starego, a w biografii Wawelu każdy władca ma poświęcony swój rozdział i dowiadujemy się o nich ogromne ilości ciekawostek. 

Czasy średniowiecza na Wawelu są moimi ulubionymi, a Kamil Janicki dostarczył mi taką dawkę wiedzy na ten temat, że zamęczam teraz otoczenie wszystkimi informacjami, które zostały mi w głowie. Nikt się nie uchowa. Rozdział po rozdziale, epoka po epoce, chodzimy korytarzami ciągle odnawianej i przerabianej siedziby władców. Autor zasypuje nas szczegółami - liczbami, materiałami. Dowiadujemy się wszystkiego, co na dany temat jest wiadomo. Jeśli ktoś - tak jak ja - jest fanem naszej własnej historii... Gdybyście tylko mogli zobaczyć moją ekscytację podczas lektury! To byłaby największa rekomendacja tej książki. 

Śledzimy losy Wawelu do 1945 roku, gdy kończą się czasy nazistowskiej okupacji i ten zabytek znowu jest nasz. Rozczarowało mnie to trochę, bo wolałabym więcej i więcej. Dużo czasu poświęciłam na lekturę, której zwyczajnie nie chciałam jeszcze kończyć, ale i tak mam wrażenie, że ta przygoda była za krótka. A wszystko to z winy Kamila Janickiego, który swoim stylem i lekkością niezmiennie mnie zachwyca. Inna jego książka - Epoka hipokryzji - również przypadła mi do gustu i jestem już pewna, że będę kontynuować poznawanie jego twórczości. 


Ogromnym plusem tutaj jest też wydanie. Wydawnictwo postarało się i zaserwowało nam pozycję, którą czyta się bardzo wygodnie, mimo ilości stron. Papier jest tak przyjemny, że nie przyszło mi nawet do głowy, że wolałabym czytać Wawel w wersji elektronicznej. Wnętrze pełne jest ilustracji, obrazów. Cudo.

Chciałabym Wam opowiedzieć praktycznie o całej tej książce, a wiem, że nie mogę. Zasługuje ona na przeczytanie jej od deski do deski, gdyż pomimo objętości czyta się - niestety - ekspresowo. Nie można przy tym odmówić Kamilowi Janickiemu rzetelności. Dostajemy każdy interesujący szczegół zabudowy i życia królów oraz ludzi w danych czasach. Pojęcia nie mam jak dużo pracy musiał włożyć w pisanie biografii Wawelu, ale jestem mu przede wszystko, za to bardzo wdzięczna. Historia zasługuje na to, by ją pamiętać i wspominać.

★★★★★★★★★★

Wawel. Biografia // Kamil Janicki // 2022 // 624 strony // wydawnictwo Literackie

Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger