grudnia 13, 2017

💡 NAJBARDZIEJ INTELIGENTNY CZŁOWIEK W HISTORII // AUGUSTO CURY

Po lekturze książki Człowiek, który widział więcej zainteresowałam się bardziej tematem Biblii i religii. Widząc zapowiedź Najbardziej inteligentnego człowieka w historii początkowo nie miałam zamiaru tego czytać. Nie mogłam jednak o niej zapomnieć, więc uznałam, że czasami trzeba zaryzykować, wyjść ze swojej strefy komfortu. W ten właśnie sposób trafiła do mnie ta pozycja, a ja nie mogłam się doczekać chwili, gdy będę mogła zacząć ją czytać. Szybko się za nią zabrałam, ignorując całkiem długą kolejkę książek, które wciąż czekają, aż spojrzę na nie życzliwie. Sama nie wiem, czego się spodziewałam biorąc do ręki Najbardziej inteligentnego człowieka w historii. to było jedno wielkie zaskoczenie już od pierwszych stron...

Marco Polo jest psychiatrą, neurologiem i zdeklarowanym ateistą. Wyrusza on w podróż do Jerozolimy, gdzie niespodziewanie - po trochę na życzenie zmarłej żony - podejmuje się niesamowitego zadania. Ma zamiar wraz z kolegą po fachu i dwójką teologów zagłębić się w psychikę człowieka, który już od dawna nie żyje, jednak wciąż jest na ustach bardzo wielu ludzi. Jezus okazuje się być dla naukowca niemałym wyzwaniem, a jego inteligencja i radzenie sobie z emocjami zaskakuje nie tylko psychiatrę, ale cały świat. Debaty okazują się być czymś więcej, niż tylko rozmową piątki ludzi na temat Chrystusa...

Rozpamiętywanie przeszłości oraz martwienie się na zapas to dwa zachowania, które niszczą planetę emocji i niszczą naszą teraźniejszość, jedyny czas, w którym możemy być szczęśliwi, zrealizowani i zrelaksowani. 

Nie spodziewałam się, że Najbardziej inteligentny człowiek w historii czyta się tak lekko i szybko. Zwykle książki o takiej tematyce czyta się długo i ciężko. Autor ma bardzo lekkie pióro i doskonale udało mu się przekazać wszystko, co sam odkrył na temat Jezusa i jego psychiki. Już sam ten temat jest niesamowicie interesujący i chętnie się w niego zagłębiłam. Augusto Cury dodatkowo wplótł w swoją historię wątek sensacyjny, który rozwija się stopniowo i zapewne w kolejnych tomach czeka na czytelników wielki moment kulminacyjny. Początkowo byłam bardzo niezadowolona z tego faktu, jednak uznałam, że mały dreszczyk przyda się tutaj. Bolało mnie jednak to, jak Cury często używa wykrzykników, by podsumować całe spotkania, albo przy normalnych ludzkich rozmowach. Jak można tyle krzyczeć?!

Zapewne dla specjalistów w temacie psychologii nie znajdzie się tutaj nic odkrywczego, jednak dla takiego laika jak ja wszystkie wnioski Marca Polo były czymś naprawdę niesamowicie ciekawym. Nigdy wcześniej nie widziałam w Jezusie prawdziwego człowieka, co dużo razy podkreślał autor. Nie spodziewałam się, że okaże się to czymś tak mocno zmieniającym punkt widzenia. Nie jestem zbyt religijnym człowiekiem, jednak - podobnie jak Marco Polo - całkiem inaczej zaczęłam rozumieć niektóre aspekty Pisma Świętego i Ewangelii.

Każdego dnia dzieci umierają z głodu, młodzi tracą życie z powodu narkotyków, rodzice przegrywają walkę z rakiem... Jeśli Bóg istnieje, jaka jest przyczyna jego milczenia?

Nie wiedziałam, że jest to pierwszy tom trylogii i dowiedziałam się tego dopiero, gdy wzięłam tę książkę do ręki. Cieszy mnie to, że Augusto Cury nie zdecydował się zawrzeć wszystkich swoich doświadczeń na temat psychoanalizy Jezusa w jednej, grubej książce. Na dłuższą metę okazałoby się to zbyt męczące i mało który umysł by to zniósł. Cieszę się jednak, że zdecydowałam się na lekturę Najinteligentniejszego człowieka w historii i będę czekać na kolejną część. Być może nie z wielkim zapałem, jednak będę i z pewnością ją przeczytam.

Ogólna ocena: 07/10 (bardzo dobra)

656 // Najinteligentniejszy człowiek w historii // Augusto Cury // Katarzyna Mojkowska // tom 1 // 15 listopada 2017 // 304 strony // Wydawnictwo Harper Collins Polska // 34,99 zł

Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu Harper Collins!

2 komentarze:

  1. Chętnie sięgne po tą książkę...ten cytat szczególnie mnie zaintrygował i ciekawa jestem odpowiedzi na niektóre z pytań, które gdzieś tam kołaczą się w głowie...

    OdpowiedzUsuń

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger