czerwca 22, 2022

[51/2022] TRON JAGIELLONÓW. KRWAWA SUKCESJA // SZYMON JĘDRUSIAK

Chyba jeszcze w życiu nie czytałam tak długo żadnej książki. W każdym innym przypadku, gdyby czytanie tak mi się przeciągało, rzuciłabym dany tytuł w kąt. Bardzo nie lubię spędzać zbyt dużo czasu z jedną powieścią, ale w tym przypadku byłam tak ciekawa zakończenia, że nie mogłam tego zrobić. Jakiś problem się tutaj pojawił, że nie mogłam się wciągnąć w lekturę, jednak samozaparcie nie pozwoliło mi jej odłożyć. 

Piastowie dokonali chrystianizacji Polski i wybudowali na jej terenie wiele zamków, których ruiny lub same można zwiedzać do dzisiaj. Po śmierci Kazimierza wielkiego do Polski w te pędy przybył Ludwik Węgierski, dając początek panowania dynastii Andegawenów. W XIV wieku jego córka Jadwiga Andegaweńska wyszła za Władysława Jagiełłę i tak zaczęło się panowanie wielkiej dynastii Jagiellonów w Polsce.

Jest XV wiek, a burzliwe wydarzenia w postaci rewolucji husyckiej czy zmagań z Krzyżakami stają się znakiem czasu. Władysław Jagiełło wciąż nie doczekał się męskiego potomka, a tymczasem w różnych częściach kraju dochodzi do makabrycznych zabójstw. Przy ciele każdej z ofiar sprawca zostawia enigmatyczne litery, a rozwiązanie sprawy może skompromitować najważniejszą osobą w państwie.

Moim głównym problemem przy czytaniu był natłok bohaterów. Znam polską historię ze szkolnych lekcji i kojarzyłam większość z postaci, które tu występują, ale wolałabym ich nie znać. Lubię poznawać nowych bohaterów, a miałam wrażenie, że powinnam wiedzieć o Zawiszy czy o rodzie Szafrańców więcej. Czułam się trochę tak, jakby autor zarzucił mi niekompetencję. Wiem, że to tylko takie subiektywne odczucie, bo bardzo potrzebujemy książek, które przybliżą nam nasze dzieje i zapewne Szymon Jędrusiak chciał właśnie tego dokonać. Tak czy inaczej nie lubię nie wiedzieć.

Fabuła kręci się wokół Jagiellonów i braku męskiego potomka u Władysława. Mamy też tutaj kilka postaci, które zakulisowo rozgrywają swoje partie szachów. To była ta ciekawa kwestia Krwawej sukcesji. Moją idolką stała się Konstancja z Szafrańców. Jej pozycja i umiejętności... Chciałabym być nią, jeśli przyszłoby mi żyć w tamtych czasach. Autor pokazał ją z dobrej i ze złej strony, więc mamy bardzo ciekawy przekrój jej postaci. No i tutaj wchodzimy na temat Zawiszy Czarnego. 

W tej historii jego postać nie jest przedstawiona w samych superlatywach. Dostajemy Zawiszę takiego, jakim mógł być naprawdę. Mężczyznę, który lubi kobiety, lubi alkohol, jest odważny i potrafi szybko ocenić sytuację. Otacza się osobami bardzo wysoko postawionymi i czuje się w ich otoczeniu swobodnie. Zdecydowanie chciałabym go poznać - zarówno za dobre jak i za złe cechy. Został tutaj przedstawiony bardzo rzeczywiście. Podobnie jak wszystkie morderstwa. Byłam przerażona, jak łatwo nad śmiercią przechodzono do porządku dziennego. 

Cieszę się, że nie odłożyłam tej książki. Podobała mi się. Kiedy udało mi się wciągnąć ekspresem ją skończyłam. Bardzo podziwiam Szymona Jędrusiaka, że tak swobodnie porusza się po naszej historii, łączy wątki i wplata swoje. Jeśli lubicie fabularne książki z historią w tle zwróćcie uwagę na Krwawą sukcesję. Nie żałuję, że poświęciłam jej tyle czasu.

★★★★★★☆☆☆☆

Tron Jagiellonów. Krwawa sukcesja // Szymon Jędrusiak // 28 kwietnia 2022 // 496 stron // wydawnictwo Bukowy Las

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger