czerwca 27, 2016

[529] Heidi - Johanna Spyri

Tytuł: Heidi
Tytuł oryginału: Heidi
Autor: Johanna Spyri
Tłumaczenie: opracowanie zbiorowe
Seria: Klasyka dla młodzieży 
wydawnictwa Olesiejuk
Tom: -
Data wydania: 20 kwietnia 2015
Liczba stron: 170
Wydawnictwo:  Olesiejuk
Cena na okładce: 22,00
Po klasyce dla dorosłych przyszedł czas na klasykę dla dzieci i młodzieży. Lubię tą serię wydawnictwa Olesiejuk ze względu na wydania. Niedługo przedstawię Wam też podobny cykl z wydawnictwa Vesper i już sama nie wiem, które książeczki są piękniejsze. Po Małej Księżniczce przyszła pora na Heidi, o której słyszałam zdecydowanie mniej. Byłam ciekawa, dlaczego przechodzi bez echa, skoro znalazła się w kategorii klasyka dla młodzieży. Postanowiłam to sprawdzić.

Rodzice Heidi umarli, gdy ta miała niespełna rok. Od tamtej pory opiekowała się nią ciotka, która jednak ma dość niańczenia dziecka i postanawia wyjechać do Frankfurtu, by tam pracować i zarabiać. Z racji tego, że nie ma co zrobić z sześcioletnią dziewczynką decyduje się oddać ją dziadkowi, który mieszka na hali, wysoko w górach. Uznawany jest za gbura, odludka i dziwaka, który ledwo co potrafi zając się sobą, co dopiero kimś innym. Na decyzję kobiety wszyscy patrzą krzywo, jednak ona nie ustaje, dopóki nie odprowadzi Heidi na miejsce. 

Dziewczynka zostaje przyjęta przez dziadka, gdzie nikt nie zabrania jej biegania po hali, zadawania się ze zwierzętami i spędzania całych dni na zabawie na świeżym powietrzu. Halny Stryjek, jak nazywają go wszyscy, okazuje się być miłym i troskliwym opiekunem. Pewnego dnia jednak po Heidi wraca ciotka, która postanawia zabrać ją z ukochanych miejsc do Frankfurtu jako towarzyszkę dla chorej dwunastoletniej dziewczynki.

Od samego początku pokochałam tą historię. Żałuję, że nie poznałam jej w młodości, jednak i tak cieszę się, że zdecydowałam się Heidi przeczytać. Jest mniej popularna niż twórczość - na przykład - Frances Hodgson Burnett i dałabym ją do ręki młodszym dzieciom, jednak jest równie wspaniała, choć inna.

Dobrze jest człowiekowi w górach. Uzdrawiają one ciało i duszę i przywracają radość.

Postaci z tej książki są pełne ciepła i dobra. Kiedy poznajemy Heidi od razu widać. że jest bardzo mądrą dziewczynką, która widzi to, co w życiu jest najważniejsze. Nie jest świadoma jednak swoich walorów i inteligencji, więc będzie naprawdę dobrym wzorem do naśladowania dla młodych czytelników, którzy jeszcze kształtują swoje charaktery. Naprawdę nie da się jej kochać, a jej losy i podejście do życia naprawdę robią wrażenie i wciągają tak, że nie da się od Heidi oderwać. Halny Stryjek, dziadek dziewczynki, od samego początku podbił moje serce. Jest bardzo dobrym człowiekiem i żałuję, że nie ma możliwości, by poznać go w rzeczywistości. Podobnie jest z babką, która - stara, biedna i schorowana - pokochała Heidi jak własną wnuczkę i przy niej czuła się lepiej. Każdy bohater tej powieści jest kimś wartym uwagi. Dziewczynka z Frankfurtu, jej babcia i tato są cudowni. Ich czyny i słowa pokazują, że bogactwo nie zabiło w nich uczuć.

Kiedy myślę teraz o Heidi wydaje mi się, że w niej nie dzieje się aż tak dużo. Później jednak przypominam sobie, że ani na chwilę nie mogłam się oderwać i ciągle się coś działo. Czy dziewczynka biegała wolna po halach, czy siedziała w pokoju we Frankfurcie... Ani przez chwilę się nie nudziłam, a wychowanie Heidi wpływało na jej stosunek do ludzi i serduszko pełne empatii. Fakt, że nie było w niej ani grama egoizmu i chęci posiadania sprawił, że miałam łzy wzruszenia w oczach. Dziewczynka wszystko, co robiła robiła po to, by pomóc innym i sprawić, by ich życie było lepsze.

Dobrze się stało, że ktoś uznał Heidi, Johanny Spyri, za klasykę dla dzieci i młodzieży. Dzięki temu miałam okazję poznać coś, co zachwyciło mnie od początku do końca. Jeśli dodać do tego to cudowne wydanie z tej serii dostajemy coś naprawdę świetnego. Nie mogę się doczekać chwili, gdy będę miała możliwość ustawienia wszystkich moich perełek na półkach, gdyż na razie nie mam miejsca. Mimo to jestem zdania, że z chęcią uzbieram każdą książkę z cyklu Klasyka dla młodzieży wydawnictwa Olesiejuk. Będą się idealnie prezentować. Jeśli poszukujecie prezentu dla kogoś młodszego... Polecam Heidi. Naprawdę.

Ogólna ocena: 10/10 (arcydzieło)
Spełnia wyzwanie: -

Za możliwość przeczytania bardzo dziękuję wydawnictwu Olesiejuk!

2 komentarze:

  1. Gdyby można się było cofnąć w czasie... :D
    Pozdrawiam serdecznie! ;*
    http://ravenstarkbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie bym chyba nie chciała :D Jeszcze bym coś niechcący zmieniła... :o

      Usuń

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger