grudnia 01, 2020

SAPIENS. OPOWIEŚĆ GRAFICZNA. NARODZINY LUDZKOŚCI. CZĘŚĆ 1 // YUVAL NOAH HARARI, DAVID VANDERMEULEN, DANIEL CASANAVE

Pewnie nie wiecie, że UWIELBIAM historię, a szczególnie prehistorię. Chciałabym wiedzieć w 100% jak się wtedy żyło, jak wyglądały zwierzęta, dinozaury. Wszystko! Chciałam przeczytać Sapiens i żałowałam, że nigdy nie było mi po drodze. Gdy na polskim rynku pojawił się ten tytuł jako powieść graficzna od razu się w nią zaopatrzyłam i nie żałuję. Jestem zakochana.

Po prehistorycznym świecie oprowadza nas Yuval Noah Harari. Wychodzi mu to świetnie. Autorom udało się przekazać wszystkie ważne informacje w sposób prosty i czytelny. Przez skondensowanie treści do powieści graficznej jest ona bardzo treściwa i nieprzegadana. Zawsze boję się przy czytaniu książek o tematyce naukowej twórca będzie tłumaczył wszystko jak krowie na rowie, przez co rozgada się niepotrzebnie budując tysiące nikomu niepotrzebnych zdań. Nie wiem jak jest w przypadku pierwotnej, książkowej, wersji Sapiens, ale tutaj nie ma się czego obawiać.


Jak to możliwe, że mało znaczące zwierzę stało się władcą planety Ziemia, zdolnym rozszczepiać atom, latać na Księżyc oraz manipulować kodem genetycznym? 

Sapiens. Opowieść graficzna to błyskotliwa, pełna humoru i odniesień do literatury, filozofii, sztuki oraz kultury popularnej opowieść, która czerpie idee i pomysły z przetłumaczonego na 60 języków i sprzedanego w nakładzie 16 milionów egzemplarzy światowego bestsellera Sapiens. Od zwierząt do bogów.

Yuval Noah Harari proponuje nam powrót do zamierzchłych czasów, w którym towarzyszyć mu będą Prehistoryczny Bill, Doktor Fikcja oraz Detektyw Lopez. Graficzny format oferuje czytelnikowi nowy rodzaj intelektualnej i artystycznej eksploracji przeszłości: ewolucja gatunku przeobraża się w reality show, pierwsze spotkanie homo sapiens i neandertalczyka ukazują arcydzieła sztuki współczesnej, a wyginięcie mamutów oraz tygrysów szablozębnych przyjmuje konwencję filmu kryminalnego. 

Epickie i pięknie ilustrowane dzieło – efekt współpracy Yuvala Noaha Harariego, belgijskiego ilustratora Davida Vandermeulena oraz francuskiego twórcy komiksowego Daniela Casanave’a – przyciągnie uwagę również tych, którzy na co dzień nie zajmują się nauką czy historią.

Informacji jest bardzo dużo, niewiadomych jeszcze więcej. Podobają mi się rozmowy Yuvala z innymi naukowcami, którzy wiedzą, o czym mówią i otwarcie przyznają, jak wiele kwestii jest nie do rozstrzygnięcia. Dodatkowo nie brakuje tutaj poczucia humoru i życiowych prawd, przez co Sapiens czyta się ekspresowo i z ogromną przyjemnością. Początkowo obawiałam się dłużyzn, bo format i objętość są dosyć spore, ale niepotrzebnie. Chwila moment i żałowałam, że lektura poszła mi tak szybko.


Ilustracje są genialne. Niesamowicie podoba mi się kreska i cieszę się, że to jeden z czterech tomów opowieści graficznej. Nie mogę się doczekać kolejnych, bo to zdecydowanie coś niesamowitego. Będę polecać każdemu fanowi historii i nie tylko, bo już ciekawski dwunastolatek zachwyciłby się treścią i wydaniem. Warto się rozejrzeć za tym tytułem, a ja z chęcią sięgnę po literacki pierwowzór. 

Sapiens. Opowieść graficzna. Narodziny ludzkości / Yuval Noah Harari, David Vandermeulen, Daniel Caasanave / Sapiens. A graphic History. The birth of Humankind. Volume 1 / Michał Romanek / 2020 / 250 stron / wydawnictwo Literackie / 69,90 zł

Za egzemplarz dziękujemy wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger