grudnia 20, 2022

[94/2022] INNA OPOWIEŚĆ WIGILIJNA // ELIZABETH ANN SCARBOROUGH

Jeśli szukacie idealnej książki na święta to Inna opowieść wigilijna to jest to. Nie miałam zbyt wielkich oczekiwań, gdy po nią sięgnęłam, a nie byłam w stanie jej odłożyć. Spędziłam z nią calutki dzień pełen wyrzeczeń i szukania choć chwili spokoju. 

Ponadczasowa klasyka – Dickensowska "Opowieść wigilijna" – w erze komputerów

Monica Banks, dyrektor naczelna międzynarodowej firmy komputerowej, to pracoholiczka, w której życiu nie ma miejsca na dom, rodzinę czy miłość. Nieczuła i sarkastyczna, w Wigilię odmawia swoim pracownikom urlopu. Tego samego wieczoru w swoim biurowym komputerze odkrywa ducha. Duch to nie kto inny, jak Ebenezer Scrooge. Tak, ten sam.

Przebudzony przez pewną bystrą dziewczynkę o imieniu Tina, Scrooge jest gotów i pełen chęci, by odegrać rolę ducha Bożego Narodzenia. Odkrywa, że świat bardzo się zmienił od jego czasów, i chociaż wie, że duch miłości, hojności i przebaczenia jest wieczny, będzie potrzebował więcej niż odrobiny wsparcia technicznego, by przekonać Monicę do przemiany, jeszcze zanim nadejdzie świt.

Monica jest okropnym człowiekiem. Myślę, że nawet oryginalny Scrooge był lepszy od niej. I to właśnie on został wysłany, by naprowadzić ją na dobrą drogę. Świetnym pomysłem jest przeniesienie Opowieści wigilijnej do współczesnego świata. Komputerowy Ebenezer podbił moje serce. Elizabeth Ann Scarborough wymyśliła coś genialnego i - co więcej - bardzo dobrze to zrealizowała.

Być może i Monica, którą poznajemy z każdej możliwej strony, się zmienia, ale i tak z tyłu głowy miałam jej brak serca i bezczelność, która wręcz z niej emanowała na samym początku. Wiem, że okoliczności sprawiły, że taka się stała, ale nie mogłam pojąć jej zachowania. Koniec końców nawet swoich podwładnych powinno traktować się z szacunkiem. Etyka pracy tego wymaga. Dziwne, że nikt jej nigdzie nie zgłosił. To na pewno podpada pod jakiś paragraf.

Ebenezer Scrooge wziął sobie do serca rolę ducha Bożego Narodzenia i cudownie przeprowadził Monicę przez przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Podobało mi się, że możliwa przyszłość pokazuje naszą bohaterkę jako skończoną i samotną. Zwykle ludzie z dużymi pieniędzmi są ponad prawem i nie grozi im bankructwo. Tym razem życiowe wyboru miały zaprowadzić ją na dno. Już w tym jej głowa, by skończyło się inaczej. 

W przemianie Monici pomagają również pracownicy, którzy chętnie pracowaliby w lepszym i milszym środowisku. Pomaga też mała Tina, której serce jest tykającą bombą i którą o pomoc poprosił zmarły brat naszej głównej bohaterki. To właśnie ona z jego pomocą stworzyła Scrooge'a, żeby przeprowadził szefową jej dziadka przez jej własne życie. To, jak dobra i wyrozumiała jest ta dziewczynka sprawiło, że chciałam, by żyło się jej jak najlepiej i najdłużej. Chciałam też brać z niej przykład.

To naprawdę jedna z lepszych świątecznych książek, jakie przeczytałam w życiu. Lubię Opowieść wigilijną, ale ona nie poruszyła mnie nigdy tak mocno jak ta. Koniec końców tutaj autorka przeniosła ją w takie realia, które większość czytelników będzie w stanie odnieść do siebie. Łatwiej wczuć się w postać Monici, niż podstarzałego egoisty z dawnych lat. Nabrałam jednak ochoty na lekturę oryginału i chyba zrobię to w Boże Narodzenie. Do tej wersji będę jednak wracać co roku. Jest niesamowita.

★★★★★★★★★☆

Inna opowieść wigilijna // Elizabeth Ann Scarborough // 22 listopada 2022 // 248 stron // wydawnictwo Zysk i S-ka

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger