stycznia 14, 2024

[004/2024] TĘSKNICA // ANNA SOKALSKA

Ostatnia książka przeczytana w 2023 roku zostawiła we mnie bardzo mieszane uczucia. Potrzebowałam czasu, by dojść ze sobą do porozumienia i przemyśleć Tęsknicę. Myślę, że dzisiaj mogę Wam z czystym sumieniem wyznać, co mi się tam wykrystalizowało. 

Iga, menadżerka w korporacji, niespodziewanie musi przerwać karierę, aby ratować zdrowie.

Szukając odpoczynku, wyjeżdża na wieś, gdzie poznaje Nadzieję, ekscentryczną właścicielkę gospodarstwa „Pomiędzy”. Wkrótce, pozornie monotonne życie młodej gospodyni, uważanej przez lokalną społeczność za znachorkę lub dziwaczkę, okazuje się splotem kolejnych tajemnic, a rosnący za chałupą las – przedsionkiem nieznanego świata. Niepokojące incydenty, rodzinne sekrety, widmo tęsknicy i walka o utraconą duszę wciągają Igę w sam środek ludowych obrzędów i dawnych wierzeń.

Tęsknica to baśń dla dorosłych inspirowana pięknem wsi, estetyką polskiej kultury ludowej oraz motywami występującymi w tradycyjnych polskich bajkach i baśniach. Jest także opowieścią na cześć natury i kobiecości, ale i refleksją nad destrukcyjną siłą tych z marzeń, które wymykają się spod kontroli.

Życie, które toczy Iga, przypomina to, którymi żyje obecnie mnóstwo ludzi. Nie jest to ani zdrowe, ani dobre na dłuższą metę. Iga musi odrzucić pracę w korporacji i trochę się podreperować. Wybiera pensjonat Pomiędzy, gdzie zaczyna się cała fabuła. Fabuła, która raz mnie nudziła, raz szokowała, nie dała spokojnie usiąść. Sama nie wiem do końca czego się spodziewałam, ale nie czuję pełnej satysfakcji.

Podoba mi się baśniowy klimat. Całość jest wręcz zamglona, rozmywa się na krawędziach. Cała Tęsknica składa się z opisów, rozmów i przemyśleń o uczuciach. Równocześnie akcja się nie ciągnie, ale niekiedy po prostu staje się za bardzo. Nie jestem fanką tak głęboko sięgających w człowieka historii. Czułam się jakbym dostała w twarz czyjąś analizę psychologiczną. Za głęboko

Jeśli lubicie książki, które zostawiają coś głęboko w człowieku sięgnijcie po Tęsknicę. Jest tutaj wszystko. Ciężko się po tym otrząsnąć. 

★★★★★★★☆☆☆

Tęsknica // Anna Sokalska // 05 grudnia 2023 // 296 stron // wydawnictwo Zysk

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger