lutego 10, 2021

#BLOGUJEZTK: WIELOŚWIAT // ANNA SOKALSKA

Znacie takie książki, które byłyby czymś genialnym gdyby nie fakt, że nie odpowiada Wam styl pisania autora? Wiedząc, że idzie do mnie Wieloświat postanowiłam przeczytać sobie trzy poprzednie tomy. Nie musicie jednak tego robić. Z tego co zrozumiałam z opisu można czytać tę pozycję całkowicie niezależnie od trylogii. Bardzo żałuję, że tego nie zrobiłam. Po przesłuchaniu audiobooków dziwnie mi się czytało Wieloświat, ale przejdźmy do meritum. 

Książka "Wieloświat" opowiada niezwykłe historie różnych osób. Nieśmiała, zamknięta w sobie studentka, szaman pochodzenia romskiego, uzdolniona gimnastyczka, katolicki ksiądz bez powołania i kobieta beż jakichkolwiek wspomnień - wszystkie te postacie są rozdarte pomiędzy krwawym bożkiem a pozbawionym namiętności aniołem. To od nich będzie zależała przyszłość Wieloświata.

Każdy wybór, jaki podejmie każdy z osobna, będzie wymagał ofiary oraz będzie okupiony próbą silnej woli. Technologia rozwija się z każdym dniem, a środowisko naturalne obumiera. Demony, które uciekły ze swoich zaświatów, chcą zniszczyć Wieloświat. Anioły poszukują pomocy u ludzi, bowiem u niektórych przebudziły się stare szamańskie moce. Wszystko jest możliwe, ale uratowanie starego porządku świata graniczy z cudem. Nowy Świat nadchodzi! Dla jednych może stać się wspaniałym rajem, jednak dla innych - potwornym piekłem.

Bohaterów jest tu mnóstwo, ale chyba żaden nie przypadł mi do gustu. Poznajemy ich bardzo dokładnie, bo Anna Sokalska naprawdę popłynęła z opisami. Poznajemy przeszłość, teraźniejszość. Lepiej stworzyć postaci się już nie da, bo są one dopracowane w każdym szczególe. Kusi mnie napisać, że wręcz do przesady. Nie przepadam za książkami, które są mi obojętne. Ważne dla mnie, by historia wywoływała emocje - dobre czy złe, to już nieistotne.

Ci źli nie biorą się znikad. Z jakiegoś powodu tacy się stali. Może ktoś ich oszukał? Może wierzyli, że robią to co najlepsze. Nie jesteś już dzieckiem i z pewnością rozumiesz, że życie jest skomplikowane, ale nie daj się uwieść wrażeniu, że po wszystkim, co zobaczyłaś, nic już cię nie zaskoczy. Przeciwnie, zawsze czeka na nas coś, czego byśmy sobie nie wyobrazili i się nie spodziewali. Nawet po nas samych.

Akcja dzieje się na przełomie 2041 i 2042 roku. Jest to bardzo prawdopodobna wizja przyszłości, jednak autorka opisała ją zbyt dokładnie. Wolę być rzucona w świat, gdzie nikt mi nic nie tłumaczy, gdzie wszystko muszę wynieść sama. Gdy opisy świata zaczynają przytłaczać akcję to mój wewnętrzny czytelnik czuje się zawiedziony. Niby dużo się dzieje, ale równocześnie trzeba to wyłuskać z przydługich opisów i nadmiaru informacji, co jest procesem żmudnym i deprymującym. Nie dla mnie.

Sam pomysł na fabułę jest wyśmienity. Uwielbiam mitologię słowiańską, przeróżne wierzenia. Autorka zrobiła taki lekki miszmasz i brzmi to naprawdę dobrze. Mam wrażenie, że gdyby napisał tę książkę ktoś inny byłabym w niej całkowicie zakochana. Wiem, że Anna Sokalska jest bardzo szanowana i lubiana, więc wiem, że to moje osobiste preferencje tutaj zawiniły, ale nie mogę przejść obojętnie obok tak zmarnowanego potencjału. 

- A po co to komu? Emocje, twórczość...
Baba Jaga uśmiechnęła się blado.
- Pytasz o sens życia.
- Życie jest bez sensu - mruknęła zmora, przeturlała się na plecy i wbiła spojrzenie w sufit. Baba Jaga nie zaprotestowała ani nie potwierdziła. W jej oczach pojawił się smutek i tęsknota. Po chwili jednak powiedziała:
- Dla wielu już sama szansa, aby żyć, czuć, tworzyć coś i coś tracić, jest sensem wartym wysiłku.

Cieszę się, że mam już Wieloświat za sobą. Męczyłam się trochę podczas lektury. Chciałam ją skończyć. Odniosłam wrażenie, że marnuję czas, który mogłam przeznaczyć na coś, co spodoba mi się dużo mocniej, ale równocześnie  chciałam wiedzieć, jak to wszystko się zakończy. Jeśli lubicie mitologię słowiańską i fantastykę tego typu to zajrzyjcie do środka. Może styl autorki dużo bardziej Wam przypadnie do gustu.

★★★★★☆☆☆☆☆


Za książkę dziękuję księgarni Tania Książka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger