maja 12, 2022

[48/2022] #BLOGUJEZTK: MORTALISTA // MAX CZORNYJ


Nie jestem w stanie przypomnieć sobie, czy miałam styczność z tym autorem wcześniej czy też nie, ale po lekturze Mortalisty już wiem, że razem przeżyjemy lata przygód. Skuszona obietnicą głównego bohatera rodem z moich marzeń sięgnęłam po tę książkę i zakochałam się bez pamięci. Musicie wiedzieć, że każdy mężczyzna, który zna się na sprawach kryminalnych i ma trochę osobowość jak Sherlock Holmes podbije moje serce od pierwszych stron. Honoriusz Mond plasuje się obecnie w czołówce moich ulubieńców.

Kryminał "Moralista" rozpoczyna się od ciekawego znaleziska. Firma specjalizująca się w porządkowaniu miejsc zbrodni w trakcie sprzątania domu, w którym niedawno dwaj przypadkowi chłopcy odkryli ciało nieboszczyka, dokonuje niebywałego odkrycia. Pod domem kryje się bowiem sieć tajemniczych tuneli. Gdy pracownicy eksplorują odkrytą przestrzeń, natrafiają na coś, czego nie widzieli w najgorszych koszmarach. W ciemności odnajdują makabrycznie upozowane dziecięce ciała.


Czy to możliwe, że właściciel domu - lubiany emerytowany nauczyciel - był jednocześnie seryjnym mordercą? I czy to właśnie on był odpowiedzialny za zaginięcia dzieci przed wielu laty? Tymczasem, gdy mnożą się pytania o możliwą szokującą sekretną tożsamość zmarłego mężczyzny, zostaje porwana kolejna osoba.

I tu kryminał nabiera tempa, ponieważ pojawia się główny bohater nowej serii Maxa Czornyja, Honoriusz Mond. To pozbawiony emocji były kierownik katedry moralistyki, wybitny specjalista od umierania. Człowiek ten każdą śmierć traktuje jak fascynującą zagadkę. Jednocześnie doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że na wolności ukrywa się wielu zbrodniarzy, którzy nigdy nie poniosą odpowiedzialności za swoje czyny.

Mężczyzna pragnie zrobić wszystko, by rozwiązać tajemnicę dzieci odkrytych w tunelach. Musi się spieszyć, ponieważ stawką jest życie kolejnej uprowadzonej osoby.

Poznając Honoriusza nie wiemy o nim praktycznie nic. Jest osobą bardzo zamkniętą, która ma mnóstwo swoich dziwnych przyzwyczajeń i zainteresowań. Zatrudniając się w firmie sprzątającej chciał po prostu znaleźć pracę, która pozwoli mu się utrzymać. Nie sądził jednak, że jego znajomość ludzkiej śmierci będzie aż tak przydatna i w tej pracy. Znalezienie ciał dzieci było przeżyciem strasznym, ale i ekscytującym. Jako fanka Holmesa jestem pewna, że tych dwóch idealnie by się dogadało. Uwielbiam jego spojrzenie na świat, odmienność i sposób postępowania. 

Nie ma nic bardziej życiowego niż śmierć.

Sprawa kryminalna jest bardzo brutalna, ale tak wciągająca, że nie mogłam się oderwać. Byłam niesamowicie ciekawa, jak Honoriusz rozwiąże tę sprawę i jak bardzo wciągnie się w to Allegra. Ta kobieta również ma w sobie jakieś tajemnice i ich duet sprawiał, że miałam ochotę śledzić wszystkie ich poczynania i porzucić swoje życie. Jedyne, co bardzo mi się nie spodobało - i nienawidzę tego w każdej książce - to zbyt mało wskazówek dla czytelnika. Jeśli nie jestem w stanie po poznaniu rozwiązania dojść do logicznych wniosków, po czym nasz bohater znalazł sprawcę... jestem okrutnie niezadowolona. Zbyt mało poszlak dla maluczkich, panie autorze. 

Życie pozagrobowe istnieje do chwili, gdy się trafi do grobu. To wszystko.

Ogromnym plusem Mortalisty jest sam styl autora. Tę książkę czyta się tak dobrze, płynnie, szybko, przyjemnie... Uwielbiam, gdy ciężki temat książki jest równoważony przez lekkość pióra i muszę przyznać, że już po tym jednym tytule jestem fanką Maxa Czornyja. Trafił w moje upodobania tak, jakby napisał Mortalistę tylko dla mnie. Sama nie wiem, czemu wcześniej nie sięgałam po jego książki, ale wiem, że to się zmieni. Idzie lato, upały, a wtedy najbardziej lubię usiąść z książką, przez którą robi mi się zimno, a równocześnie nie wymaga ona ode mnie zbyt dużo. To będzie intensywny czas.

Jeśli jeszcze się wahacie - przestańcie. Poznajcie Honoriusza, zrozumcie jego fascynację śmiercią i dajcie się zaskoczyć. Gwarantuję Wam, że takiego bohatera jeszcze nie było.

★★★★★★★★★☆

Mortalista // Max Czornyj // Honoriusz Mond // tom 1 // 2022 // 400 stron // wydawnictwo Filia

Zobaczcie inne kryminały tutaj

Za książkę bardzo dziękuję księgarni Tania Książka!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger