września 17, 2023

[58/2023] WIELKI KRĄG // MAGGIE SHIPSTEAD


Wielki krąg to książka, którą czytałam bardzo długo. Jeśli zastanawiacie się dlaczego, to odpowiedź jest prosta. Nie chciałam jej kończyć. Rzadko ostatnio sięgam po takie grube opowieści - ciężko czytać takie grubasy z dziećmi, kiedy nie ma się wersji elektronicznej. Warto było.

- Wiesz, że czasami chciałbym, żeby ludzie nie istnieli? - rzucił rozgorączkowanym głosem. - Naprawdę.
- Ludzie tez umierali - zauważyła Marian. (...) - Miliony ludzi, nieprawda?
- Ale konie nie rozumiały, po co to wszystko.*

1914 rok, zachodnie Stany Zjednoczone. Ocaleni jako niemowlęta z katastrofy statku Marian Graves wraz z bratem bliźniakiem trafiają pod opiekę wuja – niespełnionego artysty. Los dziewczyny wydaje się przesądzony aż do dnia, kiedy w miasteczku zjawia się małżeństwo pilotów. Ryk silników, błysk skrzydeł i świadomość, że za ich sprawą można dotrzeć aż za horyzont, na zawsze odmieniają jej życie. By wzbić się w przestworza, jest gotowa poświęcić nawet siebie i brata. 
Sto lat później Hadley Baxter dostaje rolę Marian w filmie opowiadającym o jej tajemniczym zniknięciu wśród surowych lodów Antarktydy. Zachłyśnięta życiem i pogubiona w świecie Hollywood aktorka ma wreszcie szansę zerwać z wizerunkiem gwiazdki romantycznych produkcji i bohaterki towarzyskich skandali. 
Ma szansę przejąć ster swojego życia i jak Marian ograć los.

Mamy tutaj dwie główne bohaterki. Marian jest niesamowita. Uwielbiałam śledzić jej losy, jej odwagę i podążanie za marzeniami. Różni się ona ode mnie całkowicie, przez co czułam do niej ogromny szacunek i trzymałam kciuki za jej losy. Hadley zaś nie przypadła mi do gustu. Opisy jej życia budziły we mnie niemały niepokój. Nie spodziewałam się, że będziemy spędzać czas z pogubioną gwiazdką filmową, chociaż podobieństwo jej i Marian było ogromne.

Zrozumiałem, że kochamy nie tylko osobę, ale też nasze wyobrażenie życia z nią. A potem trzeba opłakiwać i osobę, i wyobrażenie.

Zaskoczył mnie fakt, że śledzimy życie Marian od urodzenia po samą śmierć. Objętość tej książki przestaje zaskakiwać, gdy pozna się złożoność charakteru tej kobiety. Zazdrościłam jej. Cudownie musi być wiedzieć, co się chce robić przez całe życie. Czytając dziennik Marian marzyłam, żeby przeczytać go od deski do deski. Początkowo myślałam, że to osoba, która istniała naprawdę i przegrzebałam internet w poszukiwaniu jej zapisków. Rozczarowanie prawie zrzuciło mnie z nóg.

Podobały mi się bardzo lotnicze szczegóły. Marian jest genialną pilotką i żyje w czasach, kiedy nie bardzo pozwala się kobietom latać. Na szczęście pojawia się Amelia Earhart i inne odważne kobiety, które przecierają jej szlaki. Walczymy na wojnie, latamy nad oceanami, latamy w górach. W tej książce jest wszystko.

- Czuję, jakbym zaraz miała wyskoczyć ze skóry. Chcę, żeby Niemcy i Japonia zostały obrócone w popiół i gruzy. Chcę jak walkiria zstąpić z nieba w blasku zemsty i wymierzyć im sprawiedliwość. Czy walkirie w ogóle się tym zajmują? Nigdy w życiu nie myślałam o zabiciu kogokolwiek, a jednak fantazjuję o tym, żeby wpakować Hitlerowi kulkę prosto między oczy. Nie masz tak?
- Hitler wydaje się taki abstrakcyjny jak szatan.
- Ale nie jest. To człowiek z krwi i kości. Czy to nie dziwne, że jednostka może mieć tyle władzy, żeby to wszystko rozpętać?

Towarzyszymy też bratu Marian. Chociaż są bliźniakami różnią się od siebie jak ogień i woda. Lubiłam jego wątki dużo bardziej niż te Hadley. Uważam, że owe wątki były niepotrzebne. Zdecydowanie bardziej podobałby mi się Wielki krąg bez Hadley, byłby też krótszy i przystępniejszy. Widać, że autorka miała pomysł na Marian, a druga postać powstała tak bez głębszych przemyśleń. To jedyny zarzut, który mam w stronę Wielkiego kręgu. Bardzo mi się podobało i nie żałuję, że poświęciłam jej tak dużo czasu. 

Fabuła jest bardzo rozbudowana. Niekiedy dostajemy długie opisy, ale Maggie Shipstead tak cudownie pisze, że wcale mi one nie przeszkadzały. Mój egzemplarz jest calutki oklejony karteczkami, a opisy wojny czy próby zrozumienia ludzkiej natury... Cudo. Nie jest to książka dla wszystkich, ale jestem pewna, że warto chociaż spróbować. Marion jest genialną postacią i będzie dla mnie wzorem przez resztę życia.

★★★★★★★★★★

Wielki krąg // Maggie Shipstead // Justyn Hunia // 2023 // 768 stron // wydawnictwo Znak

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

*wszystkie cytaty pochodzą z książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger