stycznia 21, 2024

[006/2024] TAJEMNICZY OGRÓD // FRANCES HODGSON BURNETT, INGA MOORE

Czy jest tu ktoś, kto nie zna historii Tajemniczego ogrodu? Ja uwielbiam ją od momentu, gdy zagłębiłam się w nią pierwszy raz. Nie pamiętam już ile miałam lat, ale jest to tego typu książka, do której co jakiś czas wracam. Tym razem zachęciło mnie do tego nowe wydanie. Piękniejszego chyba nigdy nie widziałam.

Pewnego deszczowego dnia dziewięcioletnia Mary Lennox przybywa do ponurej posiadłości swojego wujka, Archibalda Cravena. Jej nowy opiekun okazuje się dziwnym, nieprzystępnym człowiekiem. Jeszcze bardziej zagadkowy jest jego dom - położony na wrzosowisku dwór o stu pokojach, w którym nocą rozlega się czyjś płacz. Otacza go ogród, do którego nikomu nie wolno wchodzić. Mary postanawia rozwikłać tajemnicę nocnych krzyków i odnaleźć furtkę do zakazanego ogrodu. W jej poszukiwaniach niebagatelną rolę odegra mały ptaszek z czerwonymi piórkami na piersi...

Ta opowieść jest czymś pięknym. Kocham zmiany, które zachodzą w tych biednych, niekochanych dzieciach, gdy odnajdują oni siebie i ogród. Nadzieję. Książka pierwszy raz została wydana tak dawno, że aż dziw, że czyta się ją tak współcześnie, a wszystkie cechy tamtych czasów rozmywają się w czasie przygód Mary. Sposób leczenia Collina nie zwraca na siebie uwagi tak mocno, jak powinien. Wszystko to z powodu Mary. Mary, która ma kilka lat i której oczami patrzymy na ten świat. Kocham tą małą dziewczynkę. 

Nie będę zbyt długo rozwodzić się nad Tajemniczym ogrodem, ale nie mogę nie skupić się na wydaniu. Ilustracje Ingi Moore tak idealnie pasują do tej historii, są tak cudowne, że miałam ochotę płakać oglądając je. Nie wiem, czy kiedykolwiek powstaną ilustracje bardziej pasujące do Tajemniczego ogrodu niż te. Jest to pozycja idealna na prezent. Już dziecko doceni tę historię, a mając ją TAK wydaną na pewno będzie można przekazywać ją z pokolenia na pokolenie. Ja mam taki plan. 


Cieszę się, że wróciłam do tej książki mając teraz swoje dzieci. Zmieniło mi to trochę perspektywę i odbiór Tajemniczego ogrodu. Spodobał mi się jeszcze mocniej. 

★★★★★★★★★★

Tajemniczy ogród // Frances Hodgson Burnett, Inga Moore // 28 listopada 2023 // 320 stron // wydawnictwo Zysk

Za książkę bardzo dziękuję wydawnictwu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger